Individuele gespreksvoering
Hoe kom ik tot echt contact? Hoe open ik een gesprek? Hoe rond ik af? Hoe onderbreek ik netjes? Dit zijn basisvaardigheden die in ieder type gesprek belangrijk en toepasbaar zijn. Daarnaast gaan we in op een aantal gesprekstechnieken zoals luisteren, samenvatten, doorvragen, reflecteren, benoemen van emoties en metacommunicatie.
Aantal voorbeelden zijn:
Effectief communiceren
Praktische handreikingen voor de communicatie in situaties die lastig zijn met medewerkers, vrijwilligers en cliënten. Tijdens oefeningen kun je met de nieuwe vaardigheden experimenteren.
Telefonisch (lotgenoten)contact
Lotgenotencontact vraagt een specifieke manier van communiceren waarbij ervaringsdeskundigheid een belangrijk element is. In deze training gaan wij hier dieper op in.
Motiverende gespreksvoering (MI)
Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om samen met de ander stappen te zetten bij verandering van gedrag.
Dilemma’s en keuzes
Een gesprek voeren met iemand die voor lastige keuzes staat. Hoe doe je dat? Hoe kun je een ander helpen de juiste keuze te maken voor zichzelf?